Varför ska andra avstå sin välfärd för vår skull och vår oförmåga att försvara oss?

Den tillträdande presidenten och administrationen i US ställer som bekant krav på de länder som önskar storebrorsskydd.

Oaktat vad man må anse om Trump så är det förstås en fråga om varje stats grundläggande förmåga att uppfylla samhällskontraktet gentemot sina medborgare. I kontraktet är trygghet och säkerhet i form av såväl yttre som inre säkerhet en grundsten.

Varför ska andra – skattebetalarna i US – subventionera vår säkerhet? Varför ska andra avstå sin välfärd för vår skull? Vill vi inte betala vad det kostar att upprätthålla vår egen och vår nära europeiska omvärlds gemensamma säkerhet då får vi betala alternativkostnaden, dvs. att vi överlämnar kontrollen över vår egen yta till någon annans inflytande och dominans. Det må vara Ryssland etc. (eller förstås även US), men det är vårt val. Ett val eller ett felval som endast vi själva har ansvaret för. Det är vi som väljer graden av suveränitet och integritet.

Det behövs inga djupare analyser för att förstå detta enkla samband. Ett samband som Sverige har förhållit sig till i århundranden. Det behövs inte heller politiska händer som tvår sig från ansvar.  Nu behövs det principiell pragmatism. Antingen betalar vi vad vår suveränitet och integritet är värd eller så är det någon annan som dominerar vårt Sverige och snävar in vår beslutscirkel.

Läs mer:

Trumps krav på Europa

http://www.di.se/nyheter/trumps-krav-kan-spracka-danmarks-valfard/

För fördjupad studie av svensk försvarspolitik 1925-2014 läs gärna bifogade bloggposter. Den första avser 1925-1946/47. Den andra avser 1948-2014.

Inledning

Det tog åren 1936-48 för att få ett rustat försvar förra gången vi hade nedmonterat försvarsmakten. Det var först i augusti 1943 som vi någorlunda hade kunnat utkämpa ett huvudslag mot Tyskland på slätterna vid Enköping/Uppsala. Det först efter att motståndarens kraft succesivt delvis malts ned vid våra omfattande gränsbefästningar. Då hade 60 procent av BNP avsatts till försvarsmakten samtidigt som det fanns en industri som kunde skala upp tex inom varvsindustrin samtidigt som vi kunde stoppa exporten av redan beställd/såld men ej utskeppad materiell och använda denna i försvaret av Sverige.

“En trång systempassage som är av vitalt intresse att lyfta fram är att försvaret och industrin inte hann med att använda de resurser som anslogs, särskilt efter 1938. Mindre än hälften av de extra medel som beslutats av Riksdagen och tillförts försvaret 1938-39 hade omsatts i materiel och manskap. Avstämt mot den krigsorganisation som hade att träda i kraft 1940 saknades ännu materiel för nästan 200 mkr kronor. Eftersom försvaret hade avrustats in absurdum så fanns det inte förutsättningar att snabbt växla upp volym och kvalitet.
En avgörande brist var avsaknaden av officerare samt värnpliktiga, då den s.k. kategoriklyvningen innebar att ca. 200.000 värnpliktiga var outbildade 1939/40.”

En tidlös historia 

https://www.google.se/amp/s/brixski.wordpress.com/2013/12/26/en-tidlos-historia-om-suveranitet/amp/?client=safari

Försvarsbeslut – att agera eller reagera i försvarspolitiken

https://www.google.se/amp/s/brixski.wordpress.com/2014/01/10/forsvarsbeslut-att-agera-eller-reagera-i-forsvarspolitiken/amp/?client=safari

About brixski

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
This entry was posted in Defence- and Securitypolicy. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s