Om att göda de händer och de berättelser som hatar oss!

“I ett internationellt perspektiv betraktas Sverige och Belgien som två ”sovande länder”, lätta att gömma sig i, utan alltför hård punktmarkering från myndigheter.
Boström är besviken på lagstiftningen. Han menar att staten agerar naivt, när man låter folk som krigat i exempelvis Syrien komma tillbaka utan åtgärder.
– Min erfarenhet säger att den som får lov att åka hem, han har också godkänts av sina överordnade. Det är personer som inte kommer att berätta. De vars lojalitet man inte är hundraprocentigt säker på, de tillåts däremot inte heller att återvända, hävdar Ulf Boström.

Är du överraskad över slagkraften i attackerna i Paris?

– Du vet att örfilen kommer, bara inte när. Magnituden och bredden kanske förvånar, men inte skickligheten.”

(Integrationspolisen Ulf Boström i Göteborg)

Under lång tid har vi tillämpat Lyndon B Johnsson metoden “bättre att de står innanför och pissar ut än att de står utanför och pissar in”. I vår självgodhet har politik och media trott att vi har varit förskonade för att vi uppträder neutralt…och för att vi utåt säger att vi helgar vissa rättigheter.

Politikens och medias paradigm har länge varit att det som nu sker i Mellanöstern och bland en del unga människor i Europa med tudelad identitet i Mellanöstern och med en hårdkokt uttolkning av islam i grund och botten handlar om en variant av klassiska efterkrigstida revolutionära rörelser och deras kamp för frihet och demokrati som t.ex. i Sydafrika eller i vissa stater i sydamerika på 70-80-talet. Politikens och medias tro är att detta är engagerade radikala samhällsintresserade medvetna ungdomar som tids nog lämnar sin radikala bana. Rentav ungdomar som nu skolar sig i sin framtida politiska karriär i något av våra politiska partier. Det skulle möjligen kunna vara så om partierna skulle heta Hizb ut Tahrir eller något annat liknande politiskt religiöst fundamentalistiskt nätverk eller parti. 

Sedan en tid är det ett rikt åter- och nyinflöde i Europa av välutbildade, vältränade, stridsvana och högt motiverade IS-operatörer. Sverige utgör inget undantag. Tvärtom. Vi är starka nettogivare av resande stridande. Hittills har 286 svenskar rest till Levanten som deltagare i IS. Tillväxttakten är cirka 5-10 per månad. Av dessa 286 har 120 hittills återvänt. Mörkertalet finns där förstås också vad gäller hur många och vilka de är som inte är i första hand återvändare. 

Att revolutionerna och inbördeskrigen i vår historia ytterst sällan har varit humana behöver vi nog inte tvista om. Revolutioner och inbördeskrig är per definition de värsta krigen och där de grövsta brotten mot mänskligheten och människan begås. Det vi ser i Levanten är ändock en delvis ny dimension av inbördeskrig där terrorn i sig med krigsbrott, brott mot mänskligheten, folkmord och terrorbrott är både medel mål, men framförallt endstate.

Låt mig vara tydlig. Dessa individer som strider för IS motsvarar inte den romantiska bilden av vänsterrevolutionärer som efter att dem slagits mot diktaturen och krossat de ägg som dem ansetts behöva för att rigga omeletten sedan siktar mot slutmålet demokrati och mänskliga rättigheter. Dem har förstås aldrig funnits i sin enkla digitala variant. Dem har funnits i många olika skepnader och sällan har deras strid varit human åt något håll varken från deras sida eller mot deras sida.

IS är något bortom dessa berättelser och verkligheter. Deras mål är i allt väsentligt likt nazismens mål. I nazismens världsåskådning finner vi det tusenåriga riket som är ideologiskt, etniskt, kulturellt och socialt rensat och ensat. För IS med idégelikar är kalifatet alternativt döden själva målet. I detta ingår liksom för nazismen det ensade folket, den enda ideologin och den enda ledaren eller guden. 

Det politik och media i Sverige har svårt att förstå är just denna oförsonliga religiös-politiska dimension. Detta krossande av vårt demokratiska system, våra mänskliga rättigheter, våra värderingar. 

Det dessa resande stridande dock inte heller förstår är att det är inte bara deras ideér som överlever människor. Även våra värderingar gör det. Såväl demokratin som dess förgörare bärs framåt av det strategiska inflytandet, det vi även kallar berättelsen om återberättade och/eller självupplevda orättvisor. Story telling överlever såväl demokratin som dess förgörare Kalifatet eller det tusenåriga riket. Värderingar överlever, människor, organisationer, nätverk etc.

Vi måste försvara våra värderingar och kraftfullt offensivt stå upp för dem i varje sammanhang. Det innebär t.ex. att inte relativisera våra värderingar, att inte skylla dessa dåd på någon annan än dem som faktiskt är ansvariga, nämligen gärningspersonerna, deras facilatorer och de stater som under de senaste sjuttio åren spenderat enorma resurser på att sprida salafismens hat. 

Det innebär också att som stat, t.ex. Sverige, inte facilitera eller legitimera de nätverk och de delar av civila samhället som på olika vis söker att polarisera människor även i vårt land.

– Dem som söker efter att identifiera och utpeka olikheter. 

– Dem som vill rasifiera oss likt nazisterna eller IS. 

– Dem som vill skapa oförsonlighet genom att hänvisa till något så grundläggande individuellt och icke förhandlingsbart som våra olika identiteter. 

De flesta av oss bär på många identiteter och vi rör oss mellan såväl egna som andras identiteter. Vi är medvetna om detta och vi enas kring andra större gemenskaper t.ex. ideologier. Ytor där vi kan föra gemensamma samhällsprojekt oavsett identiteter. Det gäller att se bortom identitetspolitikens vilja att prioritera vad som skiljer oss åt och istället fokusera på de ideér och de samhällsprojekt som kan förena oss, som kan öka vår sammanhållning, som kan bidra till att vi både ser gemenskaperna och respekterar våra olikheter. 

Liberté, Egalité, Fraternité

About brixski

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
This entry was posted in Defence- and Securitypolicy, Preventing and Countering Terrorism, Preventing and Countering Violent Extremism, Social Unrest/Disorder. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s