De rikaste staterna gör i särklass minst för människan och mänskligheten

De i särklass rikaste staterna gör stora insatser…för att elda på det etniska, religiösa och klanrelaterade hatet i Mellanöstern. De gör stora insatser för att bidra till total etnisk rensning i den delen av världen där rasismen är som mest utbredd. De gör allt som står i deras makt för att politisera och avhumanisera sin egen religion och använda denna som ett fascismens verktyg. De gör allt för att hata alla de andra, de där. 

De gör ingenting, absolut ingenting för människan och mänskligheten. Ingenting. 

De är de rika staterna i Mellanöstern och de skulle kunna göra en dramatiskt avgörande stor skillnad för människan och mänskligheten.

Nej jag är övertygad om att flyktingarna inte längtar till Saudi, Förenade arabemiraten, Bahrain, Quatar, Kuwait m.fl.

Men det är en skam att dessa stater – eller snarare ultrakonservativa klaner – ostörda och icke-kritiserade får elda på konflikten med ekonomiskt, materiellt, personellt etc. stöd och med ett sedan länge aktivt uthålligt avsiktligt gödande av politiskt-religiöst hat samtidigt som de i princip inte alls bidrar till insatser mot den humanitära nöden.

Detta sker helt utan något reellt motstånd från det internationella samfundet, helt utan någon professionell genomlysande mediabevakning och utan någon som helst klander från omvärlden. 

Det är en underlåtenhetssynd som just nu kraftfullt bidrar til kaoset, krisen och den etniska rensningen i Syrien/Irak. En underlåtenhetssynd med enorma konsekvenser i dag och för framtiden.

About brixski

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
This entry was posted in Defence- and Securitypolicy. Bookmark the permalink.

4 Responses to De rikaste staterna gör i särklass minst för människan och mänskligheten

  1. Majsan says:

    Ja jag skule bra gärna vilja se ett djuplodande seriöst skriveri om varför vissa länder inte tar emot en enda flykting. Vad de skulle svara på frågan samt relevanta följdfrågor.

    • brixski says:

      De har sannolikt inget svar som de vill ge offentlighet åt…

      • Majsan says:

        🙂 Det tror jag med.

        Jag funderar på om jag är förvånad eller inte över varför inte hela Europa går till attack (verbalt) mot dessa stater och avkräver svar. Via vilket medium, media eller FN vet jag inte däri är mina kunskaper för begränsade. Men VAD skulle vara motivet för att undvika att pressa dem? Olja?

        Wallström hade inga problem med att klassificera Saudiarabiens rättssystem som medeltida (om jag minns rätt?) så varför håller hon käft nu plötsligt?

        Jag har viss förståelse för dumstrutar som anser att “ingen vill väl till Saudiarabien”, men då jag läser i Expressen att ännu ett hedersmord har skett pga man träffar icke-muslimsk kvinna så blir det än mer troligt att vi har hyfsat gott om folk här som egentligen skulle trivas (kulturellt) bättre i typ Saudiarabien. Så vad f-n gör de här?! Det är en retorisk fråga … jag förstår precis varför de är här.

        Däremot vill jag veta varför t.ex Saudiarabien uppenbarligen tycker det är bättre att de är här än hos dem. Det mest välvilliga jag kan komma på är att de inte vill ha potentiella socialfall (om de har en ‘social’)

    • Karin says:

      USA och Saudiarabien lämnar samma svar på din fråga – de vill inte ta emot flyktingar från Mellanöstern av säkerhetsskäl. I flyktingströmmarna ingår också terrorister. Det har även IS själva berättat för oss – men vi i godtrogna och naiva Sverige lyssnar inte på några varningar.

Leave a Reply

