Vem ska möta wahabismens uttolkning av islam!?

Det har tagit många årtionden för wahabismen att ta yta och bli en oehört stark kraft och uttolkare av islam. Förklaringarna är bl.a. de unikt starka ekonomiska resurserna, det väl utvecklade uthålliga adaptiva nätverket samt den starka målmedvetenhet som en tro på den enda vägen ofta ger. Detta tillsammans med återberättade och självupplevda orättvisor och tillkortakommanden faciliterar ett strategiskt inflytande för den uttolkning som wahabismen gör av islam. Med en inre kontext i Mellan-Östern och en yttre omvärld som gärna har underblåst och nyttjat dessa krafter när ändamålen haransettshelga medlen har nu whabismen blivit den kraft som i allt väsentligt står i direkt motsats till värden om demokrati och mänskliga rättigheter.

Vi får aldrig vara aningslösa inför de utmaningar som omger demokrati och mänskliga rättigheter både som formaliserad ordning och som levnadssätt. Men vad menar vi med att vara aningslösa? Är vi oupplysta, oskuldsfulla, ignoranta, arroganta, fega eller är vi toleranta samt allt detta samtidigt? För oavsett hur vi definierar aningslöshet så är det skillnad på att vara tolerant och respektfull. Toleranta ger någon sin tolerans som en gåva på nåder. Tolerans kan vara en omskrivning för diskret avstånd och subtil alienering. Att visa respekt är att inte väja inför svårigheter och friktion utan istället möta sin medmänniska som en jämlike vars tro tål kritik och prövande resonemang. Det är bra för individen och det är bra för tro-systemet som därmed ges en möjlighet att bli mer adaptivt och utvecklas i samklang med tidsanda och den omgivande miljön.

Vi måste alltid kunna föra dialog med motståndaren, men vi ska inte i handling bidra till dennes ytterligare framgång.

De som i dag tar kampen i Mellan-Östern har det svårt nog utan vårt indirekta eller direkta stöd till wahabiterna på den arabiska halvön, Europa eller i Sverige. Vi kan och bör stödja de alternativa krafterna – de som bär upplysningens ideal – genom att sprida deras erfarenheter och kunskaper, deras motbilder.

By Zaid Nabulsi. The writer is a Jordanian attorney and partner in the law firm of Nabulsi & Associates. He contributed this article to The Jordan Times:

“Islam is innocent” is an incomplete sentence. Introspection is needed, for, if we shy away from reality, the alternative will be more images like those we witnessed last Tuesday night, when brave Lt. Muath Al Kasasbeh was burnt to death in a cage.

The inconvenient truth that is overlooked or willfully ignored by apologists for the indefensible is the fact that Wahabism, the cult of mediaeval austerity founded by Ibn Abdul Wahab (1703-1792), has over the last half century been exported to every mosque and school throughout the Muslim world until it completely enveloped mainstream Sunni Islamic teachings.

Wahabism has entirely replaced, and become, Sunni Islam; the two cannot be told apart anymore.

Some Wahabist teachings, which have permeated the air we breathe in the Muslim world, are simply irreconcilable with decent human values, especially the ones that declare that every non-Wahabist is a disposable body whose bloodletting is unproblematic.

So enough of this burial of our heads in the sand. It has become tiresome to keep hearing the unproductive cliché that Islam is innocent after each atrocity committed by devout fanatics who did nothing except execute the exact letter of their textbooks, which order them to slaughter the infidels.

The escapism that mainstream Islam has nothing to do with those atrocities does not hold water anymore because Wahabism and Islam have become indistinguishable.

To understand the crisis of Muslims today, one has to remember that Wahabism exists in several textbooks containing the alleged sayings of the Prophet Mohammad, or books of “Hadith”, revered by so many.

What we must confront is the undeniable fact that it is from many stories found in these books that the unprecedented cruelty of groups such as the so-called Islamic State and Jabhat Al Nusra emanates.

The problem today has nothing to do with the original spirit of Prophet Mohammad’s message. Nor has it anything to do with the tumultuous history of Muslims over 14 centuries, parts of which were no doubt glorious and enlightened.

The catastrophe today is with the visible manifestation of Islam in the modern world, as demonstrated by the prevalent beliefs and practices of many people who call themselves Muslims.”

Läs mer: 

We have a problem – Zaid Nabulsi

http://m.jordantimes.com/article/we-have-a-problem 

Startskottet för en reformation inom islam

http://mobil.svd.se/kultur/startskottet-for-en-reformation_svd-4365881

Att kritisera koranen är inte rasism – Björn Ulveus

h

ttp://www.expressen.se/debatt/ulvaeus-att-kritisera-koranen-ar-inte-rasism/ 

Muslimer i en ny förening

http://mobil.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/muslimer-i-ny-forening-7749757.aspx 

Vi måste värna friheten att häda

http://www.aftonbladet.se/debatt/article20332599.ab

About brixski

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
This entry was posted in Defence- and Securitypolicy. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s