Ett begränsat kränkhetsperspektiv får inte stoppa förebyggandet av resande stridande till folkmordens och krigsbrottens Irak och Syrien

Ett begränsat kränkthetsperspektiv

Det går alltid att missförstå idéer och förslag som syftar till fullgöra vitala folkrättsliga åtaganden. Det går också att läsa och förstå utifrån ett ytterst begränsat kränkthetsperspektiv. Läs mer om dagens inlägg från MMRK där såväl socialdemokratins som Alliansens förslag om förbud mot resande stridande kritiseras för att vara riktat mot muslimer. Se nedan under rubriken Läs mer.

Det är inte islamofobi att förebygga folkmord och krigsbrott

Faktum är att de förslag som nu framförs om att förbjuda resande stridande just nu framförallt syftar till att skydda muslimer i Irak och Syrien men också civilbefolkningen i Ukraina. Förslaget vänder sig såväl mot jihadister och nazister i Sverige. Det är ett av flera nödvändiga förslag för att förebygga folkmord och krigsbrott. Det är alltså inte islamofobi att vilja förebygga och motverka krigsbrott och folkmord mot muslimer i Syrien och Irak. Detta är inte ett förslag som riktar sig mot muslimer. Det är ett förslag som riktar sig mot individer som har för avsikt att delta i krig och strid som resande stridande.

Det är angeläget att skydda våra ungdomar

Förslagen bidrar till skapa en legal ram som gör det möjligt att i förlängningen skydda framförallt svenska ungdomar och unga vuxna, oavsett om dessa ungdomar och unga vuxna är på väg in i nazism eller jihadism, från att radikaliseras in i politiska miljöer som argumenterar för våldsbejakande extremism och terrorism och som tar avstånd från demokrati och mänskliga rättigheter.

Internationella förpliktelser att förebygga terrorism och att utreda folkmord och krigsbrott

Förslagen är ett sätt att fullgöra våra internationella förpliktelser att förebygga och motverka terrorism. Till detta kommer också den sedan tidigare befintliga lagstiftning som möjliggör utredning av eventuella brott som folkmord och krigsbrott.

Men vi saknar en inkluderande human individinriktad samhällsstrategi för att förebygga och motverka resande stridande från Sverige

Det som saknas är förstås en bredare och mer riktad strategi för att specifikt förebygga och motverka resande stridande. Det är en strategi som bör innehålla en bred parlör av riktade specifika åtgärder som innebär åtgärder från hela samhället i samverkan med familjer, det lokala civilsamhället, kommunala och statliga myndigheter. Åtgärder som tar sin utgångspunkt i individen och inte i grupper eller religiös och politisk tillhörighet etc. Vi har en skyldighet att stödja och hjälpa våra ungdomar och unga vuxna att finna alternativa vägar bortom extrema rörelser och extrema idéer. Vi har en skyldighet att stödja individen i sin strävan att finna sina livsprojekt.

https://brixski.wordpress.com/2014/08/12/proposal-for-and-some-thoughts-on-a-tentative-swedish-strategy-on-foreign-fighters-and-combatant-trained-in-foreign-countries/

Läs mer:

Förstärkning av terroristlagen kan hota folkrätten – MMRK

http://www.svt.se/opinion/article2328976.svt#./forstarkning-av-terroristlagen-kan-hota-folkratten?&_suid=141104167979606689915069532522

Om varför vi måste ta den ideologiska debatten mot islamism – UK erfarenheter

http://warontherocks.com/2014/09/uk-attempts-to-create-moderate-islam-just-failed-what-now/#_

Islamofobimyten är en samhällsfara – dr Aje Carlbom

http://www.expressen.se/debatt/islamofobi-myten-ar-en-samhallsfara/

About brixski

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
This entry was posted in Defence- and Securitypolicy. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s