En omedelbar förstärkning som möter försvarets omedelbara behov

Ett uppdämt behov och ett kritiskt läge kräver stor klokskap

Med ett lagrat utbildningsbehov motsvarande 13 miljarder kronor och ett uppdämt materielbehov på 30-50 miljarder, bara för att nämna några av vårt försvars behov, är det angeläget att resursförstärkningar sker ytterst genomtänkt och med ett stadigt fokus på en målbild 2024. En målbild som innefattar en välplanerad årlig förstärkning av vårt försvar. Den skall vara mättad men inte övergödd.

Förstärkning med utgångspunkt i en analys av våra behov

En sådan förstärkning ska självklart ta sin utgångspunkt i en förtroendeingivande genomträngande analys av tillståndet i vår omvärld och våra behov i förhållande till förmågor i denna vår omvärld, framförallt i vårt nära operationsområde. Det är det vi har Försvarsberedningen till. Den bör respekteras.

Finansierade förstärkningar med utgångspunkt i behoven

De förstärkningar som görs skall vara ändamålsenliga. De skall vara stabilt finansierade. De skall vara trovärdiga. Förstärkningarna skall också vara möjliga för försvaret att ta emot efterhand i den takt som krävs för att förmågetillväxten skall bli effektiv och tjäna sitt syfte.

Utspel bortom effekt

Det utspel som gjordes förra veckan var i princip ett utspel på tvärs med dessa principer. Även om utspelet innehöll flera vettiga materielsatsningar så saknades det breda sammanhållande systemperspektivet. Det var ett utspel som lovade runt och höll tunt. Det innehöll löften om 5.5 miljarder men tidigast om tio år efter tre allmänna val och ytterligare två försvarsberedningar. Det innebar endast en mager hoprafsad miljard för hela perioden 2014-2018. Samtidigt kvarstod en kontraproduktiv personalbesparing på en halv miljard. Enbart materiel- och utbildningsbehov (ca 30-50 miljarder respektive 13 miljarder) övergår vida de eventuellt tillförda medlen på 28 miljarder tom 2024. Satsningen motsvarade i princip en inflationsuppräkning samt innebar en minskning av försvarsutgifternas andel av BNP. I år utgör försvarsutgifternas andel av BNP 1,23 procent. År 2018 beräknas, enligt Ekonomistyrnings- verket, motsvarande siffra bli 1,16 procent, inklusive den föreslagna satsningen. Kort sagt innebar förslaget ett kokande av försvarspolitisk ärtsoppa i tomma kärl.

En första akut förstärkning som är finansierad och som gör omedelbart nytta

Den akuta resursförstärkningen av vårt försvar som socialdemokraterna nu föreslår innebär en satsning på försvarets övningsverksamhet och materiel med 400 miljoner kronor redan för 2014. Den finansieras genom outnyttjade anslag för internationella insatser. Det är en förstärkning som inte förhäver sig. Det är en förstärkning som görs i avvaktan på och med vilja till en bred försvarspolitisk överenskommelse. Det är en trovärdig förstärkning.

Ta chansen i Försvarsberedningen

Nu är det dags att samtliga partier är beredda att ta ansvar och samarbeta brett för att utforma långsiktiga lösningar så att Sverige kan få ett modernt, effektivt och folkligt förankrat försvar. En sådan avgörande möjlighet finns i Försvarsberedningen. Återupprätta respekten för beredningsformen. Använd Försvarsberedningen för att nå en uthållig och framåtsyftande överenskommelse. Det behöver försvaret, det behöver politiken och det behöver vi medborgare.

Läs mer

400 miljoner till FM 2014

http://mobil.dn.se/debatt/vi-vill-satsa-400-miljoner-extra-pa-forsvaret-redan-i-ar/?brs=d

Fler vill ha ökade resurser till försvaret

http://mobil.aftonbladet.se/a/www/18807931

Wiseman om RB5 och dess orimliga kontraproduktiva konsekvenser

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/05/ukrainakrisen-har-bekraftat-att-vi.html?m=1

Johan Wiktorin Kkrva – Om RB 5 och konsekvenser för armén

http://kkrva.se/armen-i-det-nakna-ljuset-av-rb-5/

Kkrva – Oförändrade försvarsanslag 2014!?

http://kkrva.se/oforandrade-forsvarsanslag-2014/

PM Nilsson – Snart enade runt Östersjön

http://www.di.se/artiklar/2014/5/7/ledare-snart-enade-runt-ostersjon/

Viljan att nå en överenskommelse i Försvarsberedningen

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5861713

Försvarsmangling in i kaklet

http://mobil.aftonbladet.se/a/www/18881546

About brixski

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
This entry was posted in Defence- and Securitypolicy, Management. Bookmark the permalink.

One Response to En omedelbar förstärkning som möter försvarets omedelbara behov

  1. Magnus Redin says:

    Det finns säkerligen mängder med små förstärkningar med allt från nollkostnad till hundratals miljoner som ger god effekt per peng men bara är kända långt ner i organisationen. Planeringen behöver innehålla pengar och bemyndigande att arbeta med initiativ från de som gör jobben.

    Politiskt behöver vi bland annat bestämma oss för om vi skall behålla möjligheten att utföra insatser långt bort. Jag hoppas vi behåller detta inom några områden t.ex. flygstridskrafter och lätt infanteri, ännu en 180 graders sväng skullegöra att vi slänger bort det vi har lärt oss.

    Vi behöver vara tydliga med att grunduppgiften för försvaret är att garantera nationens existens och därtill stödja våra intressen och värderingar som fred, frihandel och att nära och fjärran grannar utvecklas mot mindre korruption och mera demokrati.

    Solidaritetsdeklarationen passar som hand i handske för ett sådant synsätt om trygghet genom att stödja humanistisk stabilitet. Vi behöver bestämma oss för om den skall fyllas med innehåll, den innebär att vi utöver att freda oss själva när det är oroligt eller ännu värre krig i vår region skall ha kapacitet att hjälpa våra grannar med något som är till stor nytta för dem.

    När krig återigen ses som något som kan inträffa i Europa och här behöver vi även återskapa ett civilförsvar och där finns det som tur är samordningsfördelar med att göra samhället tåligare mot extremt väder, haverier i tekniska system och sabotage.

    För att få allt att dra åt rätt riktning bör vi även gå med i Nato och öva på att ge militär hjälp och ta emot militär hjälp. Om detta är politiskt omöjligt skulle vi kunna skaffa en del förmåga och erfarenhet genom att samarbeta med Finland.

    Vi vet inte hur mycket vi behöver rusta men att öka stegvis ger säkerligen bäst nytta per peng. Något som är bra att bestämma i tid är vad vi skall göra om nuvarande personalrekrytering inte räcker. Just nu försvagas personalförsörjningen men vi skulle med mera pengar kunna göra tvärt om och öka antalet GMU platser med grundutbildning och antalet GSS/k med kontinuerligt tjänstgörande soldater. Om detta och att höja ersättningsnivåer inte räcker bör nästa steg vara att plikta GMU och sedan krigsplacera i enklast möjliga stödjande förband som bara kan verka inom Sveriges gräns. Det vore bra att i början av förstärkningen ha alternativen klara så utbildningskapaciteter kan utökas systematiskt och riksdagen beslutar om när man skiftar från uppväxling av ökningstakten i försvarsanslag eller börjar plikta och så att säga beskatta in natura med medborgares tid.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s