Behöver vi det bästa sjukhuset eller det som är tillräckligt bra? Vad är medborgarnytta?

Alltid spännande att försöka förstå ett ämne där jag är helt novis. DN skriver i dag om det Nya Karolinska sjukhuset med rubriken ”Är detta världens dyraste sjukhus?”

Noterar några nycklar som tål att tänkas igenom:

– Bygget är 50 procent dyrare än jämförbara byggen i Europa och USA.
– Antalet vårdplatser minskar med 170.
– Den politiskt ansvarige framhåller framför allt att ”…det är a och o för framtida Nobelpristagare”

Två funderingar:
– medborgarperspektivet. Vad behöver vi invånare ha!? Är en nobelprisinriktad sjukvård detsamma som en bra sjukvård för medborgarna? Vad är en bra sjukvård? Blir utväxlingen av satsningarna i slutänden så hög att den motiverar denna spetsförmåga?
– i valet mellan tillräckligt bra och bäst, finns det en axel och ett gap att fundera på.

Bäst är smart men tillräckligt bra kan vara smartare i en verksamhet med högt förändringstryck vad gäller såväl teknik som medarbetarnas kompetens, dvs i en verksamhet där ny bästa teknik kontinuerligt och snabbt ersätts av ännu bättre teknik (men där det samtidigt kanske är små gradskillnader i verkan mellan de olika versionerna vad gällerden breda medborgarnyttan!?). Kanske är det så att vad gäller den yttersta spetskompetensen så är pooling och sharing med våra grannländer att föredra i syfte att kunna tillhandahålla såväl kvalitativ vård i stor volym som enskilda specifika vårdbehov som kräver den absoluta spetsen? Det är en ekvation och ett val som är ständigt närvarande inom t.ex. systemet försvarsmakt – större volym med tillräcklig kapacitet och förmåga eller begränsad volym men med bästa kapacitet och förmåga!? Historien ger över tiden och beroende på miljö och omständigheter olika svar om utfall.

– Vem ansvarar för att göra dessa val? Politiken? Professionen? Medborgarna?

Tål att funderas på.

Läs mer:

Är detta världens dyraste sjukhus?

http://mobil.dn.se/sthlm/ar-detta-varldens-dyraste-sjukhus/?brs=d

Om Brix Skis Blog

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
Detta inlägg publicerades i Management, Participation and influence. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s