Därför röstade jag för och inte emot i kyrkovalet!

Väljer vi det näst sämsta för att motverka det sämsta, eller väljer vi det bästa för att vi vill det bästa? Väljer vi enbart i syfte att exkludera eller väljer vi i syfte att inkludera?

Exkludera människor strider mot min tro. Inkludera är för mig ett kärnvärde. Under det nu snart genomförda kyrkovalet reflekterar jag över att profeten, guds son, eller
vem han eller hon nu var – beroende på tro eller icke-tro – tydligt och genomgående outtrötterligt predikade mot allt, ja precis allt som innefattade exkludering av människor. Inkludering var istället nyckelordet. I princip allt som återges kring personen eller företeelsen jesus handlar om inkludering av människorna och exkludering av idéerna. Vi måste alltid börja med att inkludera människan innan vi kan exkludera tankegodset. Det var en klok idé som predikades för nästan 2000 år sedan och den är lika relevant i dag. Vissa och visa ting är universella och odelbara, dit hör förhållningssättet till vår medmänniska. I dag röstade jag inte emot, utan jag röstade för. Jag röstade för människovärdet. Jag röstade för envars rätt till sina mänskliga rättigheter. Det är min tro och mitt förhållningssätt. På samma sätt kommer jag att förhålla mig till EU-valet och de allmänna valen under år 2014. Jag röstar för och inte emot människor. Jag röstar för vissa värden och idéer och därmed i förlängningen emot vissa andra värderingar och idéer. Jag gör inte tvärtom. Jag tar ställning för!

Läs mer:

Resultatet vid kyrkovalet – konsekvensen av att rösta emot

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17475577.ab

Om bitter eftersmak

http://martinmobergsblogg.blogspot.se/2013/09/dagen-efter-bade-sot-o-bitter-eftersmak.html?m=1

och om strömmarna

http://mitt-i-steget.blogspot.se/2013/09/stromningar.html?m=1

About brixski

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
This entry was posted in Democracy and Human Rights, Participation and influence, Preventing and Countering Violent Extremism. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

