Det syriska folket ansvarar för att byta regim, omvärlden ansvarar för att motverka krigsförbrytelserna

Reflekterar med anledning av att Sverige inte skrev under uttalandet om att de som begått krigsförbrytelser i Syrien skall ställas inför den Internationella brottmålsdomstolen, ICC.

I en situation där de flesta av oss vet vad vi vill fördöma och ingripa mot, kan vi samtidigt inte ingripa då vi saknar ett FN-mandat i ryggen. Varför?

Vi måste komma ihåg att FN-stadgan skyddar framförallt oss små stater, ungefär som rättstaten i första hand är till nytta för den vanlige medborgaren. För att denna rätt ska ha någon reell betydelse krävs det att flertalet stater respekterar den.

Men även om vi saknar ett FN-mandat för ett ingripande så bör vi åtminstone klargöra att det efter alla krig och krigsförbrytelser kommer en tid när rätt och rättvisa tålmodigt och uthålligt skall utkrävas mot var och en som har ägnat sig åt de vidriga förbrytelser som nu sker i Syrien. Det borde vara en självklarhet att tydligt markera denna rätt och detta ansvar. Detta särskilt i den situation vi nu har med en synnerligen fragmenterad stridsmiljö och där såväl en regim som ett stort antal grupper – av religiösa, politiska eller allmänkriminella motiv – begår dessa övergrepp.

Självklart hamnar vi i ett dilemma med R2P när vi numera inte bara har en rätt utan även ett ansvar att ingripa. R2P tillhandahåller inte bara möjligheten att ingripa, utan det är vårt ansvar. Men om R2P ska få en långsiktig betydelse i rätten och dess tillämpning så är det oerhört angeläget att den tillämpas utifrån ett FN-mandat.

De stora nationerna får helt enkelt fortsätta sina strävanden att nå en förhandlingslösning som kan medge ett FN-mandat. Med hänsyn till bl.a. det stora antalet stridande parter så borde det vara möjligt och önskvärt att nå en överenskommelse som inkluderar en insatsyta som är betydligt bredare än insatser enbart mot regimen, utan som också innefattar AQ-grupper etc. Insatser som är anpassade till den fragmenterade stridsmiljön och den stora variationen av grupper. I förlängningen kan ett sådant förhållningssätt få en vital betydelse för hur vi förhåller oss till den allt mer accelererande warlordismen som vi nu ser breda ut sig i de s.k. failed states.

Att byta regim, det är det syriska folkets ansvar. Vårt gemensamma ansvar är att motverka krigsförbrytelser varhelst de uppstår och att lagföra de som är direkt eller indirekt ansvariga för dessa, här och nu, där och då.

Läs mer:

Uttalandet

http://www.news.admin.ch/NSBSubscriber/message/attachments/29293.pdf

DN:s första analys

http://mobil.dn.se/ledare/signerat/sa-mycket-betyder-inte-ett-brev/?brs=d

Om Rysslands intressen och förhållningssätt

http://monskrabbe.wordpress.com/2013/08/25/anledningen-till-att-ryssland-star-pa-assads-sida/

About brixski

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
This entry was posted in Defence- and Securitypolicy, Democracy and Human Rights, Preventing and Countering Terrorism. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s