Om att synas utan att verka – kvartalspolitikens förbannelse

Komplexa sammanhang återfinns ofta i den lokala miljön i s.k. bottom-up processer, medan att utforma policy och strategier vanligen är en top-down process. Följden av dessa olika approacher kan bl.a. bli att komplexa sammanhang inte belyses eller analyseras inför utformandet av policy och strategier. De mål som anges och de åtgärder som utformas kommer därmed förmodligen inte heller att anpassas till den lokala komplexa verkligheten.

I samband med ett möte för nationella säkerhetsexperter för något år sedan i Singapore fick jag möjligheten att stöta och blöta dessa funderingar mer i detalj med komplexitetsexperten Director Jan W Vasbinder vid Nanyang Technological University.

Jan formulerade det som att ”… the complexity and scale of a policy need to be matched by the complexity and scale of the system developing the policy”. Men inte enbart det utan även “the complexity of the system developing the policy should match the complexity of the system that will be affected by the policy”. Det är en påminnelse om att vi behöver utforma verktyg och metoder för policyutveckling där såväl verktygen och metoderna som policyn kan matcha den komplexa verkligheten.

Vi samtalade även om några karaktäristika för komplexa system. Jan framhöll att ”Boundaries are difficult to determine and decisions therefore are often made by the observer. It co-evolves with its environment and resulting changes are irreversible. Most of the time complex systems are far from equilibrium rather they are at the edge of chaos. Very small disturbance may be amplified to cause a very large disruption. Complex system are also very often capable of self-organization and therefore adaptable and resilient. They are also often capable of giving negative (dampling) and positive (amplifiying) feedback. Det här är några av de typ-fenomen som återkommande nämns i forskningen kring komplexa system.

Några ytterligare iakttagelser är att komplexiteten;

– i ett system kan definieras som den mängd av information som krävs för att beskriva det,

– innefattar att komponenter och delar i komplexa system i sig kan vara just komplexa system,

– också har att göra med antalet aktörer som agerar i systemet,

– syns genom den eller de produkter som blir resultaten av alla dessa aktörers interaktion,

– gynnar den som lär sig att behärska komplexa sammanhang och att denne kommer att ha en konkurrensfördel över de som inte har denna förmåga,

– kan studeras effektivt om vi använder metoder som klarar att läsa komplexiteten i de situationer som vi möter, samt att metoderna bör vidareutvecklas och förändras i samspel med de situationer som vi träder in i.

En viktigt slutsats är att vi behöver behöver gå bortom det enkla kvartalspolitiska synas-mantrat när vi utformar verktyg och metoder för policyutveckling. Såväl verktygen och metoderna som policyn och strategin behöver matcha den komplexa verkligheten. Det förutsätter i sin tur en god förståelse för de problem som skall åtgärdas. Det förutsätter även en god förståelse för hur vi designar organisationer så att även de matchar komplexa sammanhang.

Ett rimligt antagande är alltså att vår förmåga att lösa stora komplexa problem ökar i takt med att vi ökar vår insikt i och förståelse för detta samband. Följdriktigt behöver vi gå från att låta oss styras av inputsidan – synasmantrat – till att istället fundera över vad det är vi vill åstadkomma i form av resultat och effekt och sedan överväga vad som krävs i form av verktyg etc. för att uppnå dessa resultat och effekter. Detta kan låta som en självklarhet, men är det inte i en miljö där uthållighet och verkan har ersatts av kvartalspolitikens synas-mantra. Ett mantra som innebär att synas i form av kortsiktiga utspel och snygga feel-goodmål etc. har blivit viktigare än att verka och nå resultat och effekter. Låt oss undvika en styrning där bekväma inputmål uppnås men där resultaten för de som berörs – medborgarna – uteblir.

På Brix Ski Blog har jag skrivit mer om komplexitet och adaptivitet i olika verksamheter bl.a. under rubrikerna När medborgaren står kvar på perrongen, Extremism and Strategic Influence – understanding adaptivity in preventing and countering extremism samt Husby om rättigheten att reagera och skyldigheten att agera.

Läs mer:

Avbyråkratisera och minskad detaljstyrning – låt proffsen vara proffs

http://www.expressen.se/gt/har-rivstartar-stefan-lofven-sin-valkamp/

http://www.dn.se/debatt/vara-yrken-har-kidnappats-av-ekonomernas-modeller/

Siffertrixandet och den bristande styrningen av polisen

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=9EF5E562E03AD88873E9DDFC3F7CB2DE.sonny4?cid=25967591&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8350476%26amp%3bnew%3dtrue

Om en institutionaliserad organisation som uppnår feel-goodmål men där resultaten uteblir

http://www.wired.com/dangerroom/2013/08/overthrow-the-generals/

Stora brister i krisberedskapen

http://www.dn.se/debatt/det-finns-stora-brister-i-sveriges-krisberedskap/?brs=m

Artikel om två böcker som behandlar den representativa demokratins kris och vad händer i den alternativa demokratin

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=616AFB4C0AB8D91209208D78CFC6EFA5.sonny4?cid=25967251&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8334130%26amp%3bnew%3dtrue

Om effektivitetsvinster när initiativ och genomförande kommer från arbetstagarna lokalt

http://mobil.aftonbladet.se/a/www/17056990

Om pr-byråernas nära kontakter, personunioner och omfattande fakturering till offentliga myndigheter

http://mobil.aftonbladet.se/a/www/17043630

https://brixski.wordpress.com/2013/04/30/nar-medborgaren-star-kvar-perrongen/

https://brixski.wordpress.com/2013/04/19/extremism-and-strategic-influence-understanding-adaptivity-in-preventing-and-countering-extremism/

http://mitt-i-steget.blogspot.se/2013/07/efter-demokratin.html?m=1

Om när antirasismdn upptäcktes av politiken

https://www.facebook.com/helene.loow/posts/10201222602880291

Politikens bristande ledarskap av försvarsmakten

http://www.frivarld.se/magasin/regeringens-brist-pa-ledarskap-sprider-en-kansla-av-hopploshet-hos-forsvaret/

Marie Martinsson om pinnjakt framför professionalism inom arbetsmarknadspolitiken

http://stbloggen.se/spola-pinnjakten-slapp-fram-professionalismen/

Om professionalism i omsorgen

http://mobil.aftonbladet.se/a/www/17845659

http://www.dn.se/debatt/valfardens-yrken-maste-fa-sin-frihet-och-status-ater/

Ännu en skandal i rättsväsendet – nu på insidan och med avgörande betydelse

http://www.dagensjuridik.se/2013/11/bespara-polisen-och-rattsvasendet

About brixski

Varje linje är unik och förtjänar att åkas!
This entry was posted in Management. Bookmark the permalink.

One Response to Om att synas utan att verka – kvartalspolitikens förbannelse

  1. Pingback: Att nå målen men resultaten uteblir | Brix Ski Blog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s